Reklama
  • Czwartek, 23 lutego (13:00)

    Leczenie anemii

To przez nią jesteśmy ciągle osłabione, zmęczone, tracimy siły i energię...

Niedokrwistość, czyli anemia, oznacza, że mamy za mało czerwonych krwinek lub że są one nieprawidłowo zbudowane.

Przykre objawy

Kiedy brakuje krwinek czerwonych, które roznoszą tlen i składniki odżywcze, organizm jest niedotleniony i osłabiony. Pojawiają się omdlenia, duszności, przyspieszone bicie serca.

Reklama

Blednie skóra i błony śluzowe (język i dziąsła). Tracimy apetyt, cierpimy na nudności, biegunki. Przyczyny takich objawów anemii mogą być różne.

Z niedoboru żelaza

To składnik hemoglobiny odpowiadającej za transport tlenu. Kiedy go brakuje, spada ilość krwinek i ich objętość. Włosy i paznokcie stają się łamliwe, mamy zajady w kącikach ust.

Co robić? Należy jeść produkty zawierające żelazo (więcej informacji na ten temat znajdziesz w ramce). Lekarz zleci nam preparaty z żelazem. Przy problemach z jego przyswajaniem i krwawieniach dostaniemy skierowanie na badania (np. RTG i USG brzucha).

Brak witaminy B12

Krwinki powiększają się wtedy i są nieprawidłowo zbudowane. Piecze nas język, tracimy smak, mamy problemy z chodzeniem, zaburzenia czucia, m.in. temperatury, bólu, słabną mięśnie. Przyczyną bywa dieta wegetariańska, zakażenie tasiemcem, choroby autoimmunologiczne albo tzw. niedokrwistość złośliwa.

Co robić? Przy niedoborach w diecie zażywajmy witaminy B12 i produkty, które ją zawierają. W innych przypadkach lekarz zleci nam leki na receptę.

Uszkodzony szpik

Produkuje krwinki czerwone, więc gdy działa nieprawidłowo, spada ich liczba. Choroba może mieć przebieg ostry (zagraża wtedy życiu) lub łagodny i przewlekły, m.in. u starszych osób.

Co robić? W łagodnej postaci zażywa się preparaty pobudzające wytwarzanie szpiku, leczące infekcje, działające na układ odpornościowy. W ciężkim przypadku okresowo przetacza się brakujące składniki krwi i robi przeszczep szpiku.

Co trzeba wtedy jeść?

Gdy masz za mało żelaza, jedz pro dukty zwierzęce, tj. wątróbkę wieprzową, mięso wieprzowe, wołowe. Rewelacyjnym źródłem tego pierwiastka są też czerwone buraki.

Oprócz żelaza mają one witaminy z grupy B ułatwia jące jego wchłanianie. Takie działanie ma także witamina C, obecna w natce, porzeczkach, cy trusach, papryce.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Anemia może męczyć, pozbawiać energii, odbierać radość. Życie z nią potrafi być prawdziwym wyzwaniem. Majka Delura je podjęła. Oswoiła chorobę, nauczyła się ją „obsługiwać”. Miewa gorsze dni, ale... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.