Reklama
  • Poniedziałek, 18 lipca 2016 (14:00)

    Kuracja przeciw anemii. Jak odzyskać siły witalne?

Moja babcia Ewa w swoim ogródku hodowała różne odmiany winogron. Sadziła je w dobrze nasłonecznionych miejscach, zacisznych i dobrze osłoniętych od wiatru. Mówiła, że świeże owoce – słodkie i soczyste, zerwane prosto z krzaka – zapobiegają anemii i stawiają na nogi nawet najbardziej zmęczonych i wyczerpanych. Czy rzeczywiście winogrona mogą pomóc przy niedokrwistości? Karolina z Opola

Niedokrwistość u kobiet w 80 proc. przypadków spowodowana jest niedoborem żelaza. Ryzyko anemii zwiększają obfite miesiączki i drastyczne diety pozbawione ważnych dla zdrowia minerałów. A także wiek – przekroczenie czterdziestki sprzyja rozwojowi mięśniaków, które mogą zmniejszać zawartość żelaza we krwi. A za mała ilość tego pierwiastka blokuje transport tlenu do komórek, czego skutkiem bywa zmęczenie i gorsza odporność.

Dlaczego winogrona?

Reklama

Winogrona, zwłaszcza ciemne, są bogate w żelazo – podstawowy składnik hemoglobiny wiążącej tlen we krwi. Jasne – zwiększają wchłanianie żelaza w jelitach. Jedne i drugie działają alkalizująco, przeciwdziałając zakwaszaniu organizmu, czego objawem bywa uczucie wiecznego zmęczenia.

Wykazują właściwości oczyszczające, bo ich składniki biorą aktywny udział w usuwaniu toksycznych metabolitów.

Ludowa ampeloterapia (ampelos = winorośl) jest prosta. Polega na spożywaniu owoców najpierw w małych ilościach – przez pierwsze 3 dni po 200 g trzy razy dziennie, potem dawkę należy zwiększyć do... 2 kg dziennie. By odniosła skutek, kuracja powinna trwać 3–6 tygodni.

Uwaga! Winogrona są wysokokaloryczne. 1 kg owoców to prawie 700 kcal (średnie dzienne zapotrzebowaniu na kalorie kobiety o średniej aktywności fizycznej to ok. 2000 kcal). Spożywanie winogron w dużych ilościach jest przeciwwskazane przy cukrzycy i obrzękach towarzyszących nadciśnieniu.

Aktywność fizyczna

Regularny ruch poprawia pracę serca i płuc, „odgania” zmęczenie.

Zacznij od krót kich sesji (10–15 minut) i co 2–4 tygodnie dodawaj 5 minut. Podstawa? Systematyczność.

Optymalna częstotliwość: 30–60 minut co najmniej 3 razy w tygodniu.

Najlepszy jest lekki wysiłek wytrzymałościowy: spacer (10 tys. kroków), jazda na rowerze, pływanie, taniec, niektóre gry zespołowe, np. koszykówka.

Unikaj długich, in tensywnych ćwiczeń – wyczerpu ją zapasy żelaza w organizmie.

Pokrzywa poprawi krew

Młode liście pokrzywy przyrządź jak szpinak – podduś krótko w małej ilości wody, stale miesza jąc. Gdy woda odparuje, przypraw pieprzem, kminkiem i majerankiem.

Jedz 2–3 łyżki codziennie przez miesiąc jako jarzynkę. Pokrzywa pobudza układ krwio twórczy do większej produkcji czerwonych ciałek krwi i hemo globiny.

Bogata w sole mineralne, uzupełnia niedobór mikroelementów w naszym organiz mie, a tym samym wzmacniają aktywność wielu enzymów.

Owocowa apteka

Agrest. Pij 300 ml soku dziennie. Możesz rozcieńczyć go wodą.

Czarna porzeczka. Pij 2 razy dziennie po 1/8 l soku z cukrem.

Czerwona porzeczka. Pij czysty sok (lub z wodą) w ilości 100-500 ml dziennie w 3 porcjach.

Poziomki. 1/2 szklanki owoców zalej wrzątkiem. Zjedz po 15 minutach.

Morele. Pij pół szklanki świeżo wyciśniętego soku dziennie.

Uwaga! Nie przesadzaj z jabłka mi, jeżynami, malinami, jagodami – hamują wchłanianie żelaza.

Dieta wzmacniająca

W diecie poprawiającej wchłanianie że laza ważne jest właściwe łączenie produk tów. Najlepszym źródłem hemowego żelaza (pochodzącego z mięsa) są: wołowina, jagnięcina i dziczyzna. Zarazem zwiększają one absorp cję żelaza z jarzyn i owoców.

Mięso jedz z żywnością bogatą w witaminę C i kwasy organiczne, np. z surówkami i kiszonkami, popijaj sokiem poma rańczowym.

100 mg kwasu askorbinowego potrafi czterokrotnie zwiększyć wchłanianie żelaza w jelitach! Proces wspo magają karotenoidy w zielonolistnych warzywach, marchwi, kukurydzy, czerwonej papryce, pomidorach.

Mikstury ziołowe

Wino bobrkowe. 10 g świe żych liści bobrka trójlistnego za lej 100 ml gorącego wina. Parz pod przykryciem pół godziny. Pij 1–2 łyżeczki przed jedzeniem.

Nagietek. Łyżeczkę suszonych kwiatów zalej wrzątkiem, odstaw na 10 minut. Pij przed posiłkiem. Napar pomaga przy anemii towarzyszącej menstruacji.

Mieszanka z miodem. Weź w równych ilościach: liść poziomki, czarnej porzeczki i orzecha włoskiego oraz kłącze kosaćca. Dodaj trzy ilości miodu. Wymieszaj. Jedz trzy razy dziennie po łyżeczce.

Tatarak. Gotuj łyżeczkę kłączy w szklance wody 10 minut. Wypij w dwóch porcjach.

Życie na gorąco

Zobacz również

  • Anemia może męczyć, pozbawiać energii, odbierać radość. Życie z nią potrafi być prawdziwym wyzwaniem. Majka Delura je podjęła. Oswoiła chorobę, nauczyła się ją „obsługiwać”. Miewa gorsze dni, ale... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.